BLESSUREPREVENTIE

BLESSURE PREVENTIE IS HET GEZONDE LICHAAM GEZOND HOUDEN.

Het lichaam moet beoordeeld worden als het nog gezond is. 

In het algemeen wordt er pas behandeld, als het kwaad al is geschied, er wordt dan behandeld op basis van en blessure.

Overbelasting sluipt er vaak langzaam in. Er is nog geen duidelijke blessure, maar de eerste signalen zijn er wel. 

De sportmasseur zoekt aan de hand van protocollen en binnen de grenzen van zijn bevoegdheid naar klachten of blessures.

Ik neem functietesten af, redeneer klinisch, masseer en handel bij en na blessures.

Het protocol verloopt hetzelfde als bij de fysiotherapeut. Eerst is er een vraaggesprek, dan de inspectie gevolgd door een functieonderzoek, conclusies en behandelplan.

Tijdig behandelen om erger te voorkomen is dan van groot belang.

Het is belangrijk om de sportbelasting aan te passen aan de belastbaarheid van het lichaam.

Samen met u zorg ik er voor dat sport een gezonde bezigheid blijft en u niet door blessures wordt uitgeschakeld.

Indien nodig is een verwijzing naar een sportarts/fysiotherapeut mogelijk.

behandeltas

Blessurepreventie kan onderverdeeld worden in:

Primaire preventie: Het voorkomenvan de primaire oorzaak van het ontstaan van blessures, zonder dat er klachten zijn.

Secundaire preventie: Het voortijdig ingrijpen bij de eerste tekenen van blessurevorming en overbelasting.

Tertiare preventie: Het snel nemen van maatregelen bij acute blessure, ook nadat de blessure genezen is.

Ter voorkoming van blessures en ter bevordering van het herstel na blessure kan de sportmasseur de sporter adviseren over o.a.:

Herstelbevorderende oefeningen:

Spierversterkende oefeningen.

Rekoefeningen.

Mobiliteitsoefeningen.

Stabiliteitsoefeningen.

Gebruik van medical- en sporttape.

Aanpassingen in warming-up en cooling down.

Aanpassingen in de trainingsarbeid en -intensiteit.

Training- en wedstrijddeelname. 

 
meting knie
SV Duiveland

Veel blessure leed had voorkomen kunnen worden, toch een blessure opgelopen?

Blessurebehandeling:

Stijve nek / Schouderklachten

Tennisarm / golferselleboog

Lage rugpijn / Si klachten (spit)

Stijve kuit / hamstring / bovenbeen

Shin Splint

Jumpers knee / Runners knee

Hielspoor

Verzwikte enkel

 

"Voorkomen is beter dan genezen"